І.
Лікарчук: трохи про передовий педагогічний досвід
Кілька слів про
передовий педагогічний досвід. Коли думаю над тим, яка кількість паперів
списана, дисертацій захищена, змарновано часу під час висиджування на уроках і
виховних заходах із намаганням зрозуміти цей досвід, оформлених описів, котрі
припадають пилюкою в різних шафах і комірках - то стає страшно.
А ще страшніше від
того, коли людина просто гарно й добросовісно виконує свої обов’язки, і це вже
видається «передовим досвідом».
На мою думку, в
кожному так званому «передовому досвіді» є дві складових: зовнішня сторона та
його внутрішня сутність.
Зовнішню сторону
можна побачити. Як гарне плаття, нову машину, посмішку...
А от внутрішню
сутність пізнати дуже складно. Бо вона невидима. Особливо в педагогічній
діяльності. Там, де працює душа. Й дуже часто буває так, що оця внутрішня
сутність є, а зовнішності: яскравої, непересічної креативної - не видно... Тоді
це вже не буде рахуватися «передовим досвідом».
Тож маю сказати, що вивчення, популяризація і впровадження передового
педагогічного досвіду (його зовнішньої сторони) із середини 40- років минулого
століття вважалося одним із найголовніших завдань совєтського школознавства.
Так було записано в одній із постанов тодішніх ЦК ВКП(б) і РНК.
І от із тих пір й до сьогодні сила-силенна методистів цей досвід шукають,
описують, вивчають, пропагують, примушують впроваджувати. Але через те, що
вивчається і описується лише зовнішня сторона, то із впровадженням ой як не
складається.
Бо ж чи не тому у нас так і не з’явилася сила-силенна
директорів-Сухомлинських, незважаючи на те, що досвід Василя Олександровича
описувався, аналізувався і впроваджувався тисячами тих, хто бував у його школі
чи читав про нього.
Я переконаний, що справжній досвід не можна пересадити, як розсаду
помідора, із одного горщика в інший. Чужий досвід може лише наштовхнути когось
до пошуку своєї власної методи. Але у цього когось повинно бути бажання щось
змінювати.
Тому прикро, що на оцю, в принципі, мало кому потрібну роботу затрачаються
скажені фізичні, моральні та матеріальні ресурси. Необхідністю описувати
власний досвід замучуються вчителі, котрі атестуються. Як квочки на яйцях,
сидить на цих описах величезна армія тьоть і дядь в методкабінетах, центрах та
усіляких РУНО. І шурхотять тими паперами, і шурхотять.
А багато директорів, приходячи до вчителя на урок, обов’язково радять чийсь
досвід. Бо він їм подобається: як чиєсь плаття чи машина. А ККД від отого
всього вивчення, писання, узагальнення, шурхотіння -- мізерний.
Хороший вчитель, якщо буде мати в тому потребу, сам знайде, де і в кого йому
повчитися. І сам розбереться, де лише гарна оболонка, а де є душа.
То моя пропозиція така.
·
Досить методичним тьотям і дядям морочити голови учителям вивченням отих
досвідів.
·
Досить псувати папір та плодити усілякі інші візуальні та невізуальні форми
його узагальнення.
·
Дайте учителям педагогічну свободу.
Від учителя потрібно вимагати лише результат. Як і від будь-якої іншої
професійної діяльності. А як цей результат досягається - на основі власного чи
чужого досвіду, то не так важливо. Головне, щоб він був.
Немає коментарів:
Дописати коментар